Bescherm jezelf tegen de babbeltruc: wat je moet weten
Misschien heb je wel eens gehoord van de 'babbeltruc'. Maar wat is het precies en hoe kun je jezelf ertegen beschermen? In dit artikel leggen we het uit en we geven we je een paar tips om jezelf en de mensen om je heen veilig te houden.
Wat is de babbeltruc?
De babbeltruc is een methode die oplichters gebruiken om mensen te misleiden en hun woning binnen te komen. De oplichter doet zich voor als iemand anders, zoals een loodgieter, glazenwasser, koerier of meterkastopnemer. Ze verzinnen een smoes of verhaal om binnen te komen. Eenmaal binnen, proberen ze geld, sieraden of andere waardevolle spullen te stelen.
Wat te doen bij oplichting of fraude?
Wat kun je het beste doen na fraude? Hoe worden oplichters aangepakt na aangifte van oplichting? Wat als je iemand nodig hebt om mee te praten? En hoe herken je een oplichter eigenlijk? Op deze pagina vind je antwoord op dit soort vragen.
Hoe herken je de babbeltruc?
Er zijn verschillende manieren waarop oplichters de babbeltruc kunnen gebruiken. Hieronder staan een aantal signalen die kunnen helpen om een babbeltruc te herkennen.
Hoe bescherm je jezelf tegen de babbeltruc?
Babbeltruc aan de deur
De babbeltruc aan de deur is een manier waarbij oplichters proberen om je persoonlijke gegevens of geld te stelen. Ze doen zich voor als medewerkers van een provider, vaak aan de telefoon of zelfs aan je deur. Vervolgens zeggen ze dat er een probleem is met je internet en/of televisie en dat ze er zijn om je te helpen. Vervolgens vragen ze om je bankgegevens of om geld over te maken. Ook kunnen ze proberen om je computer over te nemen.
Belangrijk om te weten: providers vragen nooit om bankgegevens via de telefoon of aan de deur. Ook zullen ze je niet vragen om geld over te maken naar een onbekende rekening. Geef dus nooit zomaar je persoonlijke gegevens. Als je twijfelt over of het wel klopt kan je altijd contact opnemen met je provider om dit te checken.
Babbeltruc Ziggo
Een bekend voorbeeld van de babbeltruc aan de deur is de Ziggo babbeltruc. In dit geval komt een zogenaamde medewerker van Ziggo aan je deur om jou ervan te overtuigen dat je bankgegevens moet achterlaten. De politie waarschuwt hier dan ook voor.
Wat doen als je slachtoffer bent van babbeltruc?
Het is heel vervelend als jij hier slachtoffer van bent. Je staat er niet alleen voor en je hoeft je hier niet voor te schamen. Deze oplichters zijn professionals die goed hebben nagedacht over hoe ze iemand kunnen oplichten. Doe het volgende als je slachtoffer bent van een babbeltruc:
- Als je slachtoffer bent geworden van een babbeltruc, doe dan altijd aangifte bij de politie.
- Heeft de oplichter je pinpas of creditcard gestolen? Blokkeer je pasjes via de Bankpassen Meldcentrale. Bel 0800 - 0313 of vanuit het buitenland +31 (0)88 - 38 55 372 of neem contact op met je bank.
- Praat erover met iemand in je omgeving en deel je gevoelens. Slachtoffer worden van een babbeltruc kan heel stressvol zijn, hierover praten helpt.
Meer informatie over welke organisaties je kunnen helpen na oplichting of fraude?
In onze keuzehulp vind je informatie over organisaties die je kunnen helpen als jij oplichting of fraude hebt meegemaakt. Download nu onze keuzehulp als PDF. Binnen enkele minuten ontvang je het artikel in je mailbox.
Lees verder
Vertel ons wat je vindt van deze website