Hoe voorkom je oplichting via Airbnb?
In 2020 werden er in Nederland 65.698 ruimtes verhuurd via Airbnb. Oplichting via het platform is gelukkig zeldzaam, omdat Airbnb de huurders goed beschermt. Toch wordt er fraude gepleegd via de populaire verhuursite. Hoe gaan oplichters te werk en wat kan je doen om oplichting te voorkomen?
Wat te doen bij oplichting of fraude?
Wat kun je het beste doen na fraude? Hoe worden oplichters aangepakt na aangifte? Op deze pagina vind je antwoord op dit soort vragen.
Vormen van oplichting Airbnb
Als huurder betaal je direct aan Airbnb en niet aan de verhuurder. Op Airbnb betaal je als huurder aan het bedrijf en niet direct aan de verhuurder. Airbnb betaalt de verhuurder pas 24 uur na het beëindigen van de huurperiode. Als je binnen 24 uur een klacht indient, dan houdt Airbnb het geld vast en stelt een onderzoek in. Sommige verhuurders proberen dit systeem te ontwijken. Zij vragen bij klachten aan jou als huurder om de boeking te annuleren en aan hen de servicekosten te betalen.Door de huurder te vragen de boeking te annuleren en hen rechtstreeks te betalen. Alleen gaat het hier vaak om oplichting en zie je je geld nooit meer terug. Ga dus nooit op zo’n verzoek in en laat de boeking altijd via Airbnb gaan.
Sommige verhuurders bieden jou op het allerlaatste moment opeens een andere accommodatie aan. Met als reden vaak een gek verhaal, zoals dat het water in het geboekte huisje is afgesloten. De nieuwe aangeboden accommodatie is volgens de verhuurder beter, maar dat blijkt bij aankomst niet zo te zijn. De verhuurder heeft aan jou dan voor dezelfde prijs een accommodatie van mindere kwaliteit. Zeg nooit ja voordat je een nieuwe accommodatie hebt gezien en neem hier zo snel mogelijk contact over op met Airbnb.
Kort nadat je het Airbnb verblijf hebt verlaten krijg je een bericht van de verhuurder: er is iets kapot en je moet veel geld betalen. Terwijl je weet dat je niets kapot hebt achtergelaten. Voor jou als huurder is het lastig om dit te bewijzen. Neem in ieder geval contact met de Airbnb klantenservice en betaal de rekening van de verhuurder niet. Heb je wel schade gemaakt tijdens je verblijf? Maak hier foto’s van en laat het de verhuurder weten.
Reviews zijn heel belangrijk op Airbnb, voor zowel de huurder als voor de verhuurder. Sommige verhuurders doen er alles aan om een hoge beoordeling van jou te krijgen. Ze zetten je onder druk, blijven je berichten sturen of bieden je geld/korting in ruil voor een goede review. Laat je niet bang maken, reageer niet op dit soort berichten en neem contact op met de Airbnb klantenservice. Maak screenshots van de gesprekken en blokkeer de verhuurder. Doe bij bedreiging aangifte bij de politie.
Na lang zoeken heb je dat prachtige appartement in hartje Barcelona gevonden. Maar wanneer je aankomt, is het niet helemaal wat je ervan had verwacht. De ruimte komt niet overeen met de foto's op de website en de beschrijving klopt ook niet. Als je hier niet wil blijven kan je het beste zoveel mogelijk foto’s maken en de boeking annuleren.Neem hierna contact op met de klantenservice. Wil je wel blijven? Dien dan een klacht in bij de verhuurder en neem ook contact op met de klantenservice.
Lees verder
Vertel ons wat je vindt van deze website