Wat is wachtlijstbemiddeling en wanneer heb je hier recht op?
Soms heb je psychische hulp of zorg nodig, maar kan dat nog niet. Er zijn vaak wachtlijsten bij de behandelaren of het ziekenhuis. Gelukkig is er wachtlijstbemiddeling. Wij leggen je uit wat dat is en hoe je er gebruik van kan maken.
Wat is een wachtlijst?
Een wachtlijst is een lijst met mensen die wachten op een bepaalde behandeling, een onderzoek of afspraak in de gezondheidszorg. Wachtlijsten ontstaan vaak door drukte. De tijd dat je op een wachtlijst staat is verschilt per plek. Bij een huisarts sta je vaak niet op een wachtlijst, terwijl je bij de psycholoog soms wel een jaar moet wachten voordat je hulp kan krijgen. Ook voor afspraken in het ziekenhuis bij een specialist zijn de wachtlijsten vaak erg lang.
Wat is wachtlijstbemiddeling?
Wachtlijstbemiddeling is hulp die je kunt krijgen als je te lang moet wachten op de zorg die je nodig hebt. Een wachtlijstbemiddelaar, vaak in dienst van je zorgverzekeraar, gaat dan voor je op zoek naar een andere zorgaanbieder waar je eerder terecht kunt.
Waarom wachtlijstbemiddeling?
De onzekerheid over wanneer je in aanmerking komt voor een behandeling of onderzoek veroorzaakt bij veel mensen stress. Het is fijn om te weten wanneer je aan de beurt bent. Zeker als je ernstige psychische klachten hebt, waardoor het bijna niet meer lukt om te functioneren. Door wachtlijstbemiddeling kan iemand dan weer duidelijkheid krijgen.


Lisa maakte een adoptietrauma en seksueel misbruik mee, nu helpt zij anderen als traumaseksuoloog
Lees het verhaal van LisaHoe werkt wachtlijstbemiddeling?
Wachtlijstbemiddeling werkt als volgt:
- Aanmelden: Als je vindt dat je te lang moet wachten, neem je contact op met je zorgverzekeraar. Zij hebben vaak een speciale afdeling of een contactpersoon voor wachtlijstbemiddeling.
- Je wensen bespreken: De wachtlijstbemiddelaar bespreekt welke zorg je nodig hebt en wat de huidige wachttijd is. Ze vragen ook naar je voorkeuren, bijvoorbeeld of je bereid bent om naar een ander ggz-locatie te reizen.
- Zoeken naar een plek: De bemiddelaar gaat vervolgens op zoek naar een zorgaanbieder waar je sneller geholpen kunt worden. Dit kan een andere psycholoog zijn in de buurt, maar soms is dit ook een psycholoog verder weg in het land.
- Je krijgt een voorstel: Als de bemiddelaar een plek voor je heeft gevonden, nemen ze contact met je op. Ze vertellen je waar en wanneer je terecht kunt.
Hierna kan jij bepalen of je wel of niet akkoord gaat met het voorstel. Je bent niet verplicht om het aanbod te accepteren.
Wanneer heb je recht op wachtlijstbemiddeling?
Je kunt meestal een beroep doen op wachtlijstbemiddeling als de wachttijd voor een bepaalde behandeling of onderzoek langer is dan deTreeknormen. Dit zijn afspraken tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars over hoe lang je maximaal zou moeten wachten op bepaalde zorg. Je kunt deTreeknormen vaak vinden op de website van je zorgverzekeraar. Als je het niet kan vinden op de website kan je ook contact opnemen met je zorgverzekeraar.
Vertel ons wat je vindt van deze website