Wanneer je gedupeerde bent van een medisch incident of je vermoedt dat er een medisch incident heeft plaatsgevonden, kan je dit in eerste instantie bespreken met je zorgverlener.

Waarom in gesprek met de zorgverlener?

Een persoonlijk gesprek met de betrokken zorgverlener en uitleg over wat er is gebeurd, is vaak een eerste stap. Een open en eerlijk gesprek kan er voor zorgen dat je sneller herstelt. Wanneer er naar je geluisterd wordt en je je erkend voelt, zal je eerder aan je herstel kunnen werken. Als je dit wilt, kan het gesprek met de zorgverlener begeleid worden door een patiëntondersteuner of klachtenfunctionaris. Lees hier meer over op de pagina juridische hulp na een medisch incident.

Welke hulp kan ik thuis krijgen?

Misschien heb je na een behandeling letsel opgelopen, waardoor je ondersteuning nodig hebt of verpleging of verzorging aan huis. Misschien kunnen vrienden, familie of buren je een handje helpen. Voor ondersteuning thuis kan je ook een beroep doen op voorzieningen uit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Deze voorzieningen kan je aanvragen bij je gemeente. Denk aan huishoudelijke hulp, vervoer of maaltijdverzorging.

Hoe regel ik thuiszorg?

Wijkverpleging of thuiszorg kan geboden worden door een zorgaanbieder bij jou in de buurt. Deze vorm van hulp valt in het basispakket van je zorgverzekering. Meer informatie vind je op de website van de Rijksoverheid of Regelhulp.nl.

Heb je intensieve zorg of toezicht nodig? Dan kan je hulp krijgen vanuit de Wet langdurige zorg. Deze verpleging kan in bepaalde gevallen bij je thuis gegeven worden of in een zorginstelling. Meer informatie vind je op de website van de Rijksoverheid of Regelhulp.nl

 

1 relevante hulporganisatiehulporganisatiehulporganisaties

  • Patiëntenfederatie Nederland

    Patiëntenfederatie Nederland komt op voor de belangen van iedereen die zorg nodig heeft. Ze vertegenwoordigen ruim 160 patiëntenorganisaties. Bij hun Nationale Zorgnummer kan iedereen terecht met vragen over klachten over de zorg.